Taron

Als Phantasialand zich aan iets waagt, mag je wat verwachten. Dat bewezen ze onder meer in 2016 met de opening van Klugheim, een heel nieuw gebied op de plaats waar vroeger een western stadje met onder meer een darkride (Silbermine) stond. Taron verrees en blies meteen iedereen omver. Hij is de publiekstrekker van het park geworden en onder coaster fans wordt hij zelfs bestempeld als de beste achtbaan van Europa – of toch minstens één van de beste. Tijd om deze Duitse parel onder de loep te nemen!

Phantasialand heeft een beperkte ruimte. Uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet echt en ook het Duitse park heeft met buren te maken die het park liever kwijt dan rijk zijn. Maar stilstaan is achteruit gaan, elk pretpark moet af en toe met iets nieuws afkomen om de stroom bezoekers niet te verliezen. Voor Phantasialand betekent dat er dus eerst iets moet afgebroken worden vooraleer ze plaats hebben om iets nieuws te zetten. Een taak waarin het Duitse park in uitblinkt.

Het oude westerndorpje met de verouderde darkride Silbermine was niet meer van deze tijd, en werd dus logischerwijs begin 2014 aan de afbraak van dit gebied begonnen. Wat er in de plaats ging komen wisten we niet, het park is altijd zeer karig met informatie over nieuwe projecten. Eind 2014 werd Klugheim aangekondigd door het park, met enkele afbeeldingen om de fans te teasen.

In april 2015 kondigt het park officieel Taron aan. Veel meer informatie geven ze daarbij niet vrij behalve dat Taron de snelste multilaunch achtbaan van Europa zal worden. Sneller dan Helix en Pulsar dus. Op 30 juni 2016 is het zover: dan opende Klugheim zijn deuren voor het grote publiek. Het record snelste multilaunch achtbaan van Europa wordt bijgesteld naar snelste multilaunch achtbaan ter wereld. Tevens is Taron ook de langste multilaunch coaster ter wereld.

Taron werd met enorm veel lof ontvangen. De baan heeft bijna alles wat een coaster fanaat van een achtbaan kan verlangen… Niet één maar twee krachtige lanceringen, fantastisch bochtenwerk waarin de trein je meesleurt, hier en daar een stevig airtime momentje en dat allemaal zonder dat de trein aan snelheid lijkt te moeten inboeten. Maar minstens evenveel of nog meer, is de thematisatie van de baan en de hele zone het grootste pluspunt.

In de hele put waarin de zone is gebouwd zijn een heleboel rotsen, middeleeuwse huisjes en kronkelende paden die onder, boven en naast de warboel van achtbaantrack en supports slingeren. De hele zone is enorm immersief gethematiseerd en de manier waarop Taron er tussen geweven is maakt dat de baan ook voor omstanders die niet in de baan gaan een ware attractie is. Op sommige punten na blijft het enorm lastig om te voorspellen van welke kant het treintje zal voorbij rijden.

En dat we deze parel van een achtbaan dan ook nog eens super comfortabel kunnen beleven hebben we volledig te danken aan het park zelf. Intamin, de fabrikant van de baan, stond al langer bekend om hun fantastische lanceer achtbanen maar Phantasialand stelde toch nog enkele eisen aan de Zwitsere fabrikant. Taron zou tot -10° Celsius moeten kunnen rijden in plaats van de gebruikelijke standaard van 6° Celsius, waardoor het park ook over hun publiekstrekker kan beschikken tijdens hun winter evenement Wintertraum.

Het park stelde ook zijn eisen qua elementen, de lanceerintensiteit en ook de zithouding en het type beugel moesten aan de eisen van Phantasialand doen. Daardoor heeft Taron heel andere treinen dan de oudere lanceer achtbanen van Intamin, die over een soort over-de-schouders beugels beschikken. Voor Phantasialand moest Intamin dus een nieuw soort beugel ontwikkelen en het werd uiteindelijk een heupbeugel sterk gelijkend op de heupbeugel die Mack al gebruikt bij zijn lanceer achtbanen. Dit type beugel is enorm comfortabel en dus enorm geliefd bij coaster fans voor de vrijheid die het de rijder geeft. Dankzij Phantasialand heeft Intamin dit type beugel dus ook in gebruik genomen en gaan we het ongetwijfeld terugzien op toekomstige achtbanen van de Zwitserse fabrikant.

Snelheid
Lengte
Lancering
Bochtenwerk
Airtime
Soepelheid/comfort
Intensiteit
Thematisatie/omgeving

Score: 4,50 op 5

Taron ontvangt met 4,5 op 5 een echte topscore. Is het de beste achtbaan van Europa? Dat zal van persoonlijke smaak afhangen, echte airtime liefhebbers zullen misschien meer hun gading vinden bij Wildfire in het Zweedse Kolmarden. Maar dat Taron hoog in de lijstjes zal staan bij elke coaster fanaat hoeft niet te verbazen. Phantasialand en Intamin hebben tesamen een echt meesterwerk gefabriceerd en we mogen ons in onze handjes wrijven dat dat meesterwerk zo dicht bij ons te vinden is!