Shambhala | Theme Park World

Shambhala

Ooit was een rode B&M, krachtig en indrukwekkend raasde hij op de heuvel zijn rondjes. Hij was het beeld van het park en geliefd bij iedereen die hem bereden had. Maar dat was niet genoeg voor het park, het park wou méér! En dus plaatste het een nog grotere B&M vlak boven de rode B&M. En opeens zag de rode B&M er als een kinderachtbaan uit, gekleineerd door zijn nieuwe en grotere broer: Shambhala.

© Coaster Force

Het was een vrij controversiële zet van Port Aventura toen het in 2012 Shambhala opende, een B&M hypercoaster die men vlak achter en over Dragon Khan heeft gebouwd. Dragon Khan was tot dan het iconische beeld van het park in Salou maar werd zo een beetje gedegradeerd, als je vandaag op Shambhala zit kun je halverwege de lift niet anders dan denken van “ah, we zijn het hoogste punt van Dragon Khan al gepasseerd”… Niet iedere pretpark fan vind het slecht, Shambhala vlak boven Dragon Khan heeft een nieuw iconisch zicht gecreëerd en zorgt voor de mooiste en meest indrukwekkende skyline in Europees pretparkland (en ver daarbuiten).

Dragon Khan is en blijft een geweldige baan, maar dat is voer voor later want in deze Coaster World belichten we Shambhala. Port Aventura was al overtuigd van B&M door Dragon Khan en besloot dus dat het gewoon voor het beste van het beste wou gaan en vroeg aan de Zwitsers om een hun van een hyper coaster te voorzien. Dat werd Shambhala, bij opening de hoogste achtbaan van Europa (3 meter hoger dan de vorige recordhouder, Silver Star van Europa Park).

Gek genoeg was dat ook het enige record dat Shambhala had, de snelste achtbaan van Europa had Port Aventura al in huis met Furius Baco die nog net één luttele kilometer per uur sneller gaat dan Shambhala. Qua lengte moet Shambhala Blackpools Big One en Europa Parks Silver Star laten voorgaan. Maar doorgewinterde achtbaanfanaten weten al langer dan vandaag dat records weinig tot niks zeggen over hoe goed een baan wel niet is…

Shambhala is met zijn formaat een stevige coaster in het Europese achtbaanlandschap. En ook nog vrij ‘uniek’ in de zin dat het nog maar de tweede hypercoaster van B&M in Europa is. Nog steeds. B&M krijgt hun hypercoasters als zoete broodjes verkocht aan de Amerikanen maar in Europa slaat hun model minder aan. Heeft ongetwijfeld te maken dat Europese parken compacter zijn en creatiever met hun ruimte moeten omgaan, daar pas je moeilijk een hypercoaster in. En die éne B&M hypercoaster in Europa die er al stond (Silver Star in Europa Park) staat erom bekend om een hoge kinderachtbaan te zijn qua beleving.

De verwijten die Silver Star vaak krijgt als zijnde kracht- en airtimeloos gaan niet op voor Shambhala. Het klopt dat Shambhala, net als alle andere B&M hypers, geen ejector airtime bevat maar het moet hebben van floater airtime is niet hetzelfde als helemaal geen airtime hebben ofdat het een krachtloze baan zou zijn. En Shambhala heeft heel wat floater airtime en zelfs één klein momentje van ejector airtime.

Waar een Intamin vaak meer durf in hun lay-outs steekt heeft B&M voor Shambhala ook gekozen voor de oude getrouwe out-and-back lay-out. Daardoor heeft de baan niet echt veel bochtenwerk maar datgene wat er is, is wel erg goed! De ampersand van Shambhala is een unieke iteratie van een helix en een erg originele manier om de baan terug de andere kant te laten gaan zonder gebruik te maken van een inversie. En de ritbelevenis ervan is uitermate plezant.

De thematisatie van Shambhala is uitstekend, zeker als je rekening houdt met het feit dat hypercoasters gezien hun formaat erg lastig te thematiseren zijn. In het verhaal van Port Aventura vormen de heuvels van Shambhala de Himalaya bergen. Verwachten dat het park kunstmatige heuvels onder elk van deze achtbaandelen van tientallen meters hoog zou aanleggen is té. Maar al de rest is netjes gethematiseerd, Shambhala is een erg mooie baan om naar te kijken en enorm fotogeniek.

De kunstmatige splashzone is daar het toppunt van. Het was ook een goede beslissing om de splash kunstmatig te creëeren door fonteinen net naast de track te plaatsen die met de voorbij razende trein mee afgaan om zo een splash te simuleren. B&M heeft ook andere banen waarbij de trein echt splasht door middel van vinnen achteraan de trein. Bij quasi alle andere achtbanen die dit hebben wordt dit vlak voor de brakes geplaatst als extra rem. Bij Shambhala was dat geen mogelijkheid want de splashzone ligt ergens middenin de baan. Bij die natuurlijke splashes heb je als omstaander wel een spectaculair zicht maar als berijder merk je er enkel iets van als je helemaal achteraan zit. Bij Shambhala beleeft heel de trein de “splash”.

Snelheid
Lengte
First drop
Bochtenwerk
Airtime
Soepelheid/comfort
Intensiteit
Thematisatie/omgeving
Score:3,75 op 5

Shambhala vat zich samen in één woord: genieten. De baan is enorm comfortabel, zoals we dat van B&M gewoon zijn, en de clamshell heupbeugels geven een enorme vrijheid. De baan is knap aangekleed, biedt prachtig uitzicht op Salou en de Middellandse Zee en heeft lekkere floater-artime momenten en ook één ejector airtime heuveltje. Allemaal punten waarmee Shambhala het beetje gebrek aan intensiteit ruimschoots compenseert en met een mooie score in onze tabellen eindigt.