Heidi the ride | Theme Park World

Heidi the ride

In een vorige Coaster World (van bijna een jaar geleden, mijn excuses voor de lange afwezigheid in deze rubriek) hebben we Weerwolf uit Walibi Belgium belicht. Nu we het nieuws kregen dat over 4 weken de Belgische pretparken weer open mogen gaan na een lange verplichte sluiting vond ik het gepast om ook die andere Belgische woodie te bespreken, want Heidi the ride uit Plopsaland De Panne is ongetwijfeld één van de banen waar de Belgische achtbaanfans naar uitkijken om terug te kunnen doen.

® Plopsa

Veel achtbaanfans zijn fan van houten achtbanen die toch een unieke en andere beleving bieden dan stalen achtbanen. Toen Plopsaland De Panne een nieuwe houten achtbaan aankondigde waren er dus héél wat Belgische achtbaanfans enorm tevreden. Zoals we in onze Coaster World over Weerwolf schreven stonden er vroeger nog wel andere houten achtbanen in België maar die waren bijna allemaal vooroorlogs of stonden tijdelijk op de Expo van 1958.

Weerwolf werd de eerste echte moderne houten achtbaan in 2001, maar vergeleken met 2017 heeft men in de industrie de houten achtbaan verder geëvolueerd. GCI (Great Coasters International voluit) was populair in de nillies met hun specifieke stijl van houten achtbanen. Er werden heel wat van hun achtbanen gebouwd die zich kenmerken door snelle bochtenwisselingen met kleine hoogteverschillen. Dat Plopsaland zich tot GCI richtte voor hun houten achtbaan was een keuze die door de fans op applaus werd ontvangen.

Maar wie verwachtte dat er in de De Panne een tweede Troy zou verschijnen kwam van een kale reis terug. Plopsa koos voor een kopie van White Lightning uit Fun Spot America. Al is Heidi toch niet helemaal hetzelfde als haar broertje uit Florida. De hoek tussen het eerste en tweede gedeelte werd lichtjes aangepast om op de gekozen locatie te passen en Plopsa wou Heidi ook volledig uit hout laten maken waar White Lightning stalen supports heeft.

Qua statistieken is Heidi vrij bescheiden. Op snelheid, hoogte en lengte verslaat oude getrouwe Weerwolf Heidi. Buiten lengte zijn de verschillen weliswaar nipt. Met een lengte van 627 meter is Heidi vrij kort maar in die korte lengte biedt Heidi wel heel wat aan. Je begint met een first drop waarin je zo’n 20,5 meter daalt in een hoek waarna de typische GCI bochtenwisseling met kleine bumpjes beginnen. Vervolgens volgt een leuke double up & double down waarna de baan zich omdraait om vervolgens terug richting het station te gaan. Een terugweg vol met kleine heuveltjes en bochtenwisselingen.

Heidi doet dus wat bijna elke GCI doet, alleen op een iets kleinere schaal. De baan zal dus nooit bij de absolute toppers gerekend worden maar in zijn grootte doet Heidi perfect wat het moet doen. Het is de ideale familie baan die ook voor de (jong)volwassen achtbaan fan genoeg leuks te bieden heeft. Plopsaland De Panne heeft hiermee een ideale achtbaan in zijn catalogus toegevoegd.

Al moeten we toch een kanttekening maken. Door de beperkte grootte en lengte van de baan kan de trein maar 6 karretjes lang zijn, een langer karretje zou enorme afbreuk doen aan de ritervaring. Plopsaland De Panne stond en staat nog steeds bekend als een park met lage capaciteitsattracties, in dat opzicht is Heidi helaas geen verbetering. Over het (korte) treintje gesproken, in mijn ogen is de frontseat de beste keuze hier. Daar word je naar mijn gevoel toch net iets meer over de kleine heuveltjes geduwd wat een iets wildere rit oplevert. Voor de first drop ten volle te beleven heb je echter de backseat nodig.

Heidi the ride is gethematiseerd – zoals de naam het zelf al zegt – naar het figuurtje Heidi. Studio 100 kreeg dat figuur in handen toen het het Duitse EM Entertainment overnam. Dat figuurtje was in België niet zo bekend maar Studio 100 gaf het nieuw leven en dus was de keuze voor Plopsaland om ook een Heidi gebied te openen een logische stap. En het resultaat mag er wezen! Het Zwitsers dorpje gelegen op de oude locatie van de Panomaric (een observatietoren uit het Meli tijdperk) is één van de mooiste themaverwezenlijkingen van de Plopsa groep.

De lift van Heidi vormt een knappe achtergrond tegen het dorpje en de compositie in dit gebied is fantastisch. Het station van het treintje zit netjes gekneld tussen de achterkant van enkele verkooppunten en de lift van Heidi wat een enorme gezelligheid afstraalt. De toiletten in dit gebied zijn eigenlijk ook al een must-do vanwege de knappe aankleding ervan. Het gebied heeft ook een nieuw uitzicht op de grote drop van de Boomstammetjes – excuseer, Dino Splash – vrijgegeven.

De wachtrij van Heidi is mooi vormgegeven en compact gebouwd, het station van Heidi zelf is helaas ietsje kaal vormgegeven. Maar dat is slechts één minder puntje op wat anders een enorm gezellig gethematiseerd stukje Plopsaland is. Alles bijeen is Heidi vrij mooi aangekleed en vormt het de ideale grens tussen pretpark en buitenwereld. Elke achtbaanfan kan niet anders dan watertanden als hij Heidi als eerste attractie ziet opduiken als hij de parking oprijdt.

Snelheid
Lengte
First drop
Bochtenwerk
Airtime
Soepelheid/comfort
Intensiteit
Thematisatie/omgeving

Score: 3 op 5

Heidi krijgt dus een mooie ronde score waardoor het net boven Weerwolf eindigt in onze Coaster World ranking. Een ranking die Heidi dus bekroont als beste Belgische houten achtbaan, iets waar ongetwijfeld veel over gediscussieerd kan worden. Maar uiteindelijk hangt het van persoonlijke smaak af. Verkies je de typische GCI stijl met bochtenwisselingen met kleine heuveltjes of ga je meer voor de grootsheid van Weerwolf?!

Voor beide banen valt heel wat te beargumenteren, laten we dus vooral niet vergeten dat beide banen enorm leuk zijn. Bovendien hoeven we dankzij Heidi niet meer ons land uit om een GCI te gaan doen. En als straks Plopsaland de deuren weer mag openen zullen wij snel richting De Panne trekken om Heidi te gaan berijden.

Meer over Heidi kan je horen in aflevering 26 van onze podcast, volledig gewijd aan Heidi the ride. Meer foto’s van Heidi kan je terugvinden in de fotogalerij van Plopsaland De Panne.