Abyssus

Na 16 achtbanen dacht men in het Poolse Energylandia dat ze er nog wel eentje konden gebruiken. Ze hadden al een launch coaster van Vekoma maar zoals elke achtbaanfanaat weet zijn 2 launch coasters beter dan één launch coaster. De Nederlandse achtbaanfabrikant mocht hun Firestorm model in het Poolse Zator komen bouwen, in een volledig nieuw gecreëerde zone gethematiseerd naar de mythische stad Atlantis.

© Energylandia

De tijden dat Vekoma bekend stond om rammelende en oncomfortabele achtbanen is voorbij. De Nederlanders hebben zichzelf heruitgevonden en scoren goed met hun nextgen achtbanen. Helaas voor ons scoren ze voorlopig vooral goed op de Aziatische markt maar met Hals-Über-Kopf in het Duitse Tripsdrill en Abyssus in het Poolse Energylandia hebben we toch ook twee grote Vekoma nextgen achtbanen iets dichter bij huis gekregen.

Dat Energylandia bij Vekoma aanklopte voor hun zeventiende achtbaan hoeft niet te verbazen. De Polen hebben al zes andere achtbanen van Vekoma in hun bezit en in de nieuwe Aqualantis zone waar Abyssus is gebouwd heeft het park ook nog een nieuwe Vekoma junior boomerang coaster neergezet. Met acht Vekoma achtbanen mag Energylandia zich zonder twijfel Vekomaland noemen, een completer aanbod van de Vekoma catalogus zal je elders niet vinden.

Abyssus is echter wel andere koek dan de Vekoma’s die Energylandia reeds had. Het is de langere versie van het Firestorm model. Van de korte versie wordt er op dit moment eentje gebouwd in China, die dit jaar ook nog open moet gaan. Abyssus moest eigenlijk vorig jaar geopend worden maar vanwege de corona crisis is dat dus een jaartje opgeschoven.

Dat Abyssus niet kort is, is een understatement. Met 1.316 meter is de baan opmerkelijk net even lang als Zadra, de kolossale iBox RMC achtbaan van het park. Abyssus en Zadra delen daarmee de 10e plek in het klassement van langste Europese achtbanen. Qua hoogte steekt Abyssus iets minder uit met het hoogste punt op 38,5 meter. Maar hoogte heeft deze baan niet nodig, Abyssus moet het net hebben van heel wat knap bochtenwerk en elementen die laag bij de grond blijven.

Vekoma is erg goed om oppervlakte efficiënt te benutten en heeft dat bij Abyssus nogmaals bewezen. De baan is een wirwar van kruisingen en lage bochten. Enkel de tophat en de inversies steken er noemenswaardig bovenuit. In die lage bochten en heuveltjes is er ook meer dan voldoende airtime te rapen, soms zelfs ejector airtime. Een minpuntje is dan weer dat de grote tophat helaas niet voor airtime zorgt en als je front zit zelfs een beetje vertragend overkomt. Daarom alleen al is backseat de aangewezen plaats om Abyssus te berijden.

De inversies zijn leuk maar het zijn niet de elementen die Abyssus memorabel maken. De batwing oogt enorm mooi voor de omstaander maar als berijder voelt het een klein beetje repetitief aan. Er is nog een klassieke looping en een corkscrew maar de baan mist dus wel een beetje een inversie die je van je sokken blaast. Zoals bijvoorbeeld de zero g stall van Wildfire (Kolmarden), de 270° double inverting stall van Untamed (Walibi Holland) of dichter bij de huis de double inverting dive loop van de Ride to Happiness in Plopsaland De Panne.

Qua ritverloop is het grootste minpuntje – eigenlijk de enige ’teleurstelling’ al klinkt dit wel wat te streng – de lanceringen. Abyssus telt er twee, de eerste is een extraatje en niet meer bedoeld dan je op weg te brengen naar de tweede lancering – de hoofdlancering van de baan. Het is ook dit stuk dat Abyssus extra heeft tegenover de kleinere versie van het Firestorm model. De tweede lancering lanceert je al rijdend naar een topsnelheid van 100 km per uur.

Dat is een mooi cijfer maar de lancering (die gebruik maakt van LSM technologie) voelt niet erg krachtig aan. Het is niet zo erg als bij Blue Fire (Europa Park) waar je op de lancering je krant kan lezen bij wijze van spreken, maar erg in je stoeltje word je toch ook niet gedrukt. Het doet zijn werk maar dit voelt toch een beetje aan als een gemiste kans om de baan net dat tikkeltje extra te bezorgen.

Abyssus is op zich geen intense baan ondanks zijn lengte, vier inversies, het vele bochtenwerk en de mooie porties stevige airtime. De baan voelt ongelofelijk soepel aan en neemt al zijn elementen heel gracieus, alsof je een zondagse rit in een Rolls-Royce beleeft. Voor de liefhebbers van intense banen zal Abyssus dus misschien niet bij de toppers genoteerd worden. Dat is dus een kwestie van persoonlijke voorkeur, zelf groeide de baan met elke rit meer en meer op mij, bij elke rit begon ik de baan meer en meer te appreciëren.

Het is het ultieme bewijs dat Vekoma zich echt bij de grote jongens mag scharen. We kunnen alleen maar hopen dat deze baan de aandacht trekt van andere Europese parken en dat dit hun overtuigt om ook bij Vekoma aan te kloppen voor hun nieuwe nextgen achtbanen.

Toch is er nog een categorie waarin Abyssus in onze rating niet zo goed scoort, dat is echter iets wat helemaal los staat van Vekoma: thematisatie & omgeving. In feite, het enige punt waar Vekoma hierin kan bijdragen is zowat het beste thematische punt aan heel de baan – de treintjes zijn fantastisch knap gemaakt! Al de thematisatie rondom de baan is echter vrij halfslachtig te noemen. Nu is het zo dat het park zelf zegt de zone en de attracties wat vroeger geopend te hebben en dat de zone nog niet helemaal af is maar het park heeft op vlak van thematisatie niet echt meteen een fantastische reputatie.

Het station is leuk gedaan met de batwing die de ingang vormt naar de achtbaan. Dat beeld wordt echter meteen verstoord door de storage track die zich vlak naast het station bevindt… in een ordinaire grijze loods. Ook doorheen de baan zelf is de aanwezige thematisatie maar halfslachtig aangebracht. Zo zijn er verscheidene lage muurtjes gezet met een vlak patroon op geschilderd wat het als oude, versleten muren moet doen lijken maar in werkelijkheid ziet het er vrij fake uit. En zoals er gebouwd is lijkt het me onwaarschijnlijk dat hier nog een deel onder water zou worden gezet.

© Jora Vision – Vooraf had het park wilde plannen om Aqualantis aan te kleden…

Zoals zo vaak heeft Energylandia ons verwend met erg knappe concept arts om die weer eens niet waar te maken. De baan en heel de zone ontbreekt ook gewoon wat groenwerk, dat zou al heel wat helpen maar het is een gebrek dat zich doortrekt naar het hele park. Ik laat me graag verrassen maar veel vertrouwen in een verdere afwerking qua thematisatie heb ik niet.

Voor een park met bescheiden middelen zouden we de aanwezige thematisatie wel als goed of voldoende kunnen beschouwen, maar Energylandia is allesbehalve een park met bescheiden middelen. Van een park die 17 achtbanen opent in 7 jaar tijd vind ik het niet zo veel gevraagd om toch wat beter te doen op thematisch vlak. Of doe het gewoon niet, zoals sommige Amerikaanse parken doen. Maar dit is zo halfslachtig dat het gewoon best teleurstellend genoemd mag worden.

Snelheid
Lengte
First drop
Bochtenwerk
Airtime
Inversies
Soepelheid/comfort
Intensiteit
Thematisatie/omgeving

Score: 3,83 op 5

Die halfslachtige thematisatie trekt de eindscore van Abyssus net onder de 4 op 5. Jammer want op alle andere vlakken is Abyssus gewoon een topper. Het is een erg genietbare achtbaan die in alle comfort je laat genieten van strak bochtenwerk en her en der een leuke portie airtime schenkt. Absoluut een verrijking voor het reeds goed gevulde achtbaan aanbod van het park en een achtbaan waarvoor je het park absoluut op je to-do lijstje moet zetten.

Meer foto’s van Abyssus, de nieuwe zone Aqualantis en het park kan je terugvinden in onze fotogalerijen!