Intamin speelt leentjebuur

Eerder deze week toonde Zwitserse attractie fabrikant Intamin 5 nieuwe attractie concepten op hun YouTube kanaal. Elke pretparkliefhebber vind het leuk om nieuwe attracties bedacht te zien worden, maar deze zet van Intamin liet toch her en der wenkbrauwen fronsen. In dit artikel gaan we dieper in op deze nieuwe concepten.

Intamin zelf hoeven we natuurlijk niet echt meer voor te stellen aan de doorgewinterde pretparkliefhebber, waar we vanuit gaan dat jij, de lezer van dit artikel, ook bent aangezien je op een website bent beland die uitsluitend over pretparken en de hele industrie daarrond draait. Misschien luister je ook wel al naar onze podcast of ken je ons via ons YouTube kanaal.

De Zwitsers staan bekend als één van de beste fabrikanten in de industrie. Geliefd bij fans omdat Intamin bekend staat om de grenzen op te zoeken met hun attracties en ook niet bang zijn om te innoveren. Gaan de nieuwe concepten op dat elan verder? We gaan elk concept één voor één onder de loep nemen.

Tourbillon

De eerste ‘nieuwigheid’ doet al meteen de wenkbrauwen fronsen. Dit bestaat toch al?! Er zijn zelfs al effectief versies van deze attractie operationeel in Six Flags over Texas en Six Flags Great Adventure. Het was oorspronkelijk ABC Rides die met het concept van de Tourbillon afkwam, een soort topspin op steroïden. Maar ABC Rides en Intamin zijn gelinkt aan elkaar.

ABC Rides werd in 1997 opgericht door een ex-ingenieur van Intamin en in 2018 werd ABC Rides onderdeel van Intamin. Dat Intamin de Tourbillon naar zich toe trekt is eigenlijk vrij logisch want ABC Rides heeft verder alleen maar kleinere familie attracties in hun catalogus staan. Intamin heeft daarentegen veel meer ervaring en knowhow met echte thrill attracties. De Tourbillon is dus niet nieuw te noemen maar past eerder in een verschuiving van hoe Intamin en ABC Rides zichzelf willen positioneren op de markt.

Hot Racer

Als we nog niet hadden gezegd dat het in dit artikel over Intamin gaat had je evengoed kunnen denken dat dit van de tafel van RMC zou komen. RMC kwam als eerste naar buiten met het idee van een moderne single rail coaster en heeft er al drie van hun beruchte raptor track coasters verkocht (2 operationeel en 1 in aanbouw).

© Intamin

En nu komt dus ook Intamin met hun eigen versie van een single rail coaster: de Hot Racer. Ze presenteren drie modellen van dit type coaster waarvan 2 racend/duellerend zijn. Dat lijkt me voornamelijk om toch nog voor een goede capaciteit te zorgen want net als RMC’s raptor track bestaan de treintjes uit karretjes waar je telkens achter elkaar zit. Jammer dus dat Intamin niet meteen voor de optie ging om een versie uit te brengen waar je met twee personen naast elkaar zit.

RMC is zelf nog bezig met dit te ontwikkelen (het T-Rex concept) dus hier hadden de Zwitsers hen de loef kunnen afsteken. Dat de drie modellen van Intamin ook niet al te lang zijn heeft ongetwijfeld met de capaciteit te maken. Alle drie maken ze wel gebruik van een lanceringen wat dan wel weer plaats oplevert tegenover een klassieke lifthill. Op vlak van lanceringen is Intamin heer en meester natuurlijk.

Op de lay-outs zelf valt er weinig op te merken. Ook hier lijkt Intamin weer de grens op te zoeken en lijkt het me dat deze baantjes vrij krachtig zullen zijn zoals we van Intamin gewoon zijn. Opmerkelijk bij het ‘overdrive’ model is de zogenaamde wallride dive, een werelds eerste volgens Intamin. Het element ziet er uit als een overdreven wave turn, benieuwd hoe dat zal aanvoelen.

Verticale LSM Coaster

© Intamin

Ook dit concept geeft toch het gevoel dat je dit al eens ergens anders hebt gezien. De skyrockets van Premier Rides, nee?! Net als de skyrockets is dit model enorm compact gebouwd doordat het letterlijk zich boven en vlak naast het station afspeelt. Intamin adverteert hun model zelfs als de meest compacte triple launch coaster ter wereld. Ook hier zal je door drie lanceringen op gang gebracht worden maar het verschil is dat bij dit model de derde en laatste lancering over de kop zal meemaken.

Een echte wereldprimeur en dit zal ongetwijfeld een aparte sensatie zijn. Het lijkt dan wel enorm op Premiers skyrocket maar het is goed denkbaar dat Intamin versie daarop beter onthaald zal worden bij de fans. Niet alleen vanwege die over de kop lancering, maar zeker en vooral voor de treintjes met de comfortabele heupbeugel die Intamin introduceerde op Taron. Een groot verschil met de treintjes die Premier gebruikt, die hebben niet alleen een irritante scheenbeugel maar zijn dan ook enorm krap om in te geraken.

Giga Splash

Intamin maakt natuurlijk meer dan enkel achtbanen. Twee van de nieuwe concepten zijn dan ook water attracties, waaronder de giga splash. Ook hier heeft Intamin gebruik gemaakt van hun nieuwe single rail track. Hier hoef je gelukkig wel niet één voor één achter elkaar te zitten, de giga splash heeft een bootje met 6 rijen waar elk 4 personen naast elkaar kunnen zitten. Prima dus.

© Intamin

Ook de giga splash, of toch het model dat ze in de promotie video gebruiken, doet een belletje rinkelen. De Supersplash van Plopsaland De Panne iemand?! Die supersplash van Mack heeft bijna identiek dezelfde lay-out met het verschil dat het station daar vlak aan de lift is, en ook minder hoog is natuurlijk. Het model dat Intamin presenteert is 40 meter hoog en bevat ook een open lift waarbij het karretje ronddraait terwijl het naar boven gaat. Ook de supersplash van Plopsaland doet dat trouwens.

Het opmerkelijkste, wat meteen in het oog schiet, is die enorme watergordijn die aan de first drop hangt. Het bootje gaat op een single rail naar beneden maar Intamin heeft bovenaan de first drop langs beide kanten enorme sproeiers gezet waardoor een enorme waterval gecreëerd wordt. Heel creatief gevonden en hopelijk neemt een park die deze attractie koopt dat deel van het concept ook mee want het zal zeker een indrukwekkend zicht afleveren!

Net als bij de supersplash van Mack zal ook heel waarschijnlijk hier discussie over opwaaien of het als achtbaan aanzien kan worden of niet. Een discussie die we hier nu niet gaan voeren. We geven enkel mee dat Intamin dit type attractie wel bij zijn water attracties heeft gezet en niet onder de achtbanen. En ja, de water coaster en ultra splash (die we hieronder nog bespreken) staan ook bij de water attracties geklasseerd maar staan beiden ook bij de achtbanen geklasseerd. De giga splash echter niet.

Ultra Splash

© Intamin

We hebben hier al enkele vergelijkingen getrokken tussen de nieuwe concepten van Intamin en reeds bestaande attracties van andere fabrikanten, maar bij geen enkele is de gelijkenis zo groot als die tussen de nieuwe ultra splash en de powersplash van Mack. Het lijkt alsof Intamin de plannen van de powersplash te pakken heeft gekregen en het railtype veranderd heeft, en tadaa!

Het concept van Intamin werkt net hetzelfde als dat van Mack: drie lanceringen en nadat het bootje na de derde lancering het waterbassin passeert, vult dat waterbassin zich snel zodat het bootje splasht als het weer voorwaarts van de laatste spike rijdt. Bij dit concept heeft Intamin dus in feite niks vernieuwend toegevoegd aan de rit.

Het grootste verschil is vooral het tracktype. Ook hier zal Intamin gebruik maken van hun nieuwe single rail track én hebben ze de spikes zodanig ontworpen dat er blijkbaar geen extra supports hoeven toegevoegd te worden achter de spikes. Esthetisch ziet er dat er wel enorm goed uit. De Zwitsers maken helaas geen gewag van een eventuele draaischijf in het station, zoals Pulsar dat heeft. Parken die dus wel voor een grotere capaciteit willen gaan kloppen dus beter bij Mack aan. De vier extra personen die in het bootje kunnen tegenover Macks powersplash zal het verschil niet gaan maken…

Conclusie

Het is enorm vreemd om Intamin leentjebuur te zien spelen van andere grote fabrikanten, omdat we hen kennen als innovators die niet achtervolgen maar anderen hen laten achtervolgen. Dat Intamin zich nu lijkt aan te passen aan de anderen in plaats van andersom is echter niet vreemd. Een tijd lang was Intamin dan ook de enige grote fabrikant die innoveerde.

B&M is altijd vrij conservatief met hun achtbanen en Vekoma lag een tijd lang met zichzelf in de knoop. Nu hebben de Nederlanders echter zichzelf terug uitgevonden en zijn ze klaar om de top fabrikanten het vuur aan de schenen te leggen. Mack bleef gestaag groeien en wordt nu ook als een top fabrikant aanzien met enkele unieke concepten zoals onder meer de powersplash.

Maar de grootste bedreiging qua innovativiteit is RMC. De Amerikanen bestormden in geen tijd de markt en hebben die op hun kop gezet. RMC kwam niet alleen met houten en hybride achtbanen die inversies kunnen maken, maar ook met een hele boel nieuwe elementen zoals bijvoorbeeld de eerder vermelde wave turn. En na het succes met het omvormen van houten achtbanen ging RMC ook de markt van de stalen achtbanen op met hun raptor coasters.

Dat Intamin RMC met een argwanend oog bekeek was al eerder duidelijk met de lay-out van de nieuwe hypercoaster die Walibi Belgium momenteel aan het bouwen is. Daarin zijn toch duidelijk enkele RMC invloeden te vinden zoals de enorme outbanked airtime heuvel of de wave turn. Ook de lay-outs van Pantheon (Busch Gardens Williamsburg) en de nieuwe lanceer achtbaan voor Parc Asterix bevatten zulke trekjes.

Het is duidelijk dat Intamin hevigere concurrentie ondervind van onder meer RMC en naar manieren zoekt om hun positie op de markt stevig vast te houden. Dat Intamin naar andere fabrikanten kijkt en hun concepten leent en aanpast hoeft niet perse als negatief te ervaren worden. Beter goed afgekeken dan slecht gestolen… Als pretparkliefhebbers willen we gewoon goede en leuke attracties kunnen doen, en als een andere fabrikant een bestaand concept kan verbeteren, waarom niet dan?!