Een dagje op het eiland van de koning | Theme Park World

Een dagje op het eiland van de koning

Tijd om nog eens de grote plas over te steken en terug te mijmeren aan mijn Amerikaanse trip in 2018. Daarvan had ik al heel wat verslagen geschreven maar er ontbreken er nog twee, en die laatste twee zijn de grootste parken in de Amerikaanse staat Ohio. Naast Cedar Point is er met Kings Island namelijk nog een tweede grote speler te vinden in deze staat.

Het was niet mijn eerste bezoek aan dit park in Mason, Ohio (nabij Cincinnati). Ook in 2013 bracht ik een bezoek aan dit park, een jaar erna openden ze echter een B&M inverted en een jaar voor ons bezoek in 2018 kwam daar een mooie grote GCI woodie bij. Twee extra credits te halen dus… nee, drie extra credits te halen want bij vorig bezoek sloeg ik de kleine kiddiecoaster Great Pumpkin Coaster gewoon over aangezien Kings Island vereist dat je als volwassene vergezeld bent van een kind.

Nu stond mijn coaster counter voor het bezoek aan Kings Island op 596. Nummer 600 zou ik dus in Cedar Point halen waar net een gigantische RMC was geopend die ik overduidelijk als die speciale mijlpaal wou registreren. Goed wetende dat die specifieke giga RMC het eerste ding is waar we hoogstwaarschijnlijk naar toe zouden lopen zou het gewoon handig zijn om hier de volle drie nieuwe credits te halen in Kings Island.

Toegegeven, ik kampte voor eens met bingo stress. Het overkomt me quasi nooit maar hoeveel keer kan je een achtbaan als Steel Vengeance (Cedar Point) als nummer 600 op je coaster counter schrijven?! Ik besloot me dus af te zonderen van de groep die voor hun een heel nieuw park konden ontdekken terwijl ik eerst en vooral die drie nieuwe credits wou gaan aanvinken. Eventjes alle schaamte langs de kant gezet en een Amerikaans gezin aangesproken en hen mijn situatie uitgelegd en waarom ik graag eens met hun kind op de kiddiecoaster van het park wou gaan.

Het is nog steeds één van de gênantste momenten als ik er aan terug denk, gelukkig zijn Amerikanen in het algemeen erg vriendelijk en open, ik had geluk en kon de Great Pumpkin Coaster als #597 aanvinken. De andere nieuwe achtbaan lag niet veraf. Mystic Timbers is nog eens een nieuwe klassieke woodie vanaf de grond opgebouwd. In de tijden dat er met RMC-conversies rond je oren wordt geslagen doet het deugd dat een park nog investeert in een gewone houten achtbaan. En wat voor één!

Mystic Timbers mag zeker tot bij het beste gerekend worden van wat GCI ooit heeft gemaakt. Ik zou zelfs durven zeggen, misschien wel dé beste baan van hun. De baan is vrij vergelijkbaar met Prowler van Worlds of Fun, ook hier ga je na een gedraaide first drop over de lift heen om aan een out-and-back stuk te beginnen dat zich kenmerkt met heel wat kleine heuveltjes en bochtenwerk. De typische stijl van GCI en waar ze zo goed in zijn, en Mystic Timbers is daar nog eens buitengewoon goed in.

Heel de rit lang lijkt hij geen snelheid te verliezen. De baan ligt bovendien ook buiten het park, in de bossen, wat een extra dimensie geeft aan de ritbeleving. Ook broertje Prowler heeft diezelfde beleving. De baan eindigt in ‘the shed’, zonder te willen spoilen wat dit specifiek is, is het een stukje show/darkride in de eindremmen. Het park heeft een hele marketing opgezet rondom wat er in die schuur te zien of beleven is maar laat ik maar zeggen dat je de verwachtingen niet al te hoog moet stellen. Mystic Timbers heeft die schuur helemaal niet nodig om de absolute topper te zijn die het is. Voor mij is het zelfs de beste achtbaan van het park.

Nog één nieuwe credit te halen voor mij en dat is Banshee, een B&M inverted van maar liefst 50 meter hoog. Daarmee is het de tweede hoogste in zijn soort, na Alpengeist (Busch Gardens Williamsberg) die we eerder op deze trip al gedaan hebben. Mijn voorkeur bij B&M inverteds ligt bij de kleinere versies zoals Nemesis (Alton Towers) en Oz’iris (Parc Asterix). Ik had dus niet verwacht Banshee bij mijn favorieten te rekenen… maar het paarse staal heeft me weggeblazen. Ik was meteen fan.

In tegenstelling tot andere grotere inverteds is Banshee niet gewoon een snelle, razende intense opeenvolging van elementen. Er zit meer finesse in, net zoals Oz’iris dat heeft. Banshee neemt zijn elementen met de juiste snelheid, niet te snel maar ook niet te traag. Hij neemt ze quasi perfect. Daarnaast bevielen de aanwezige elementen me enorm. Een dive loop en zero-g-roll behoren tot mijn favoriete inversies (zeker als ze met de juiste snelheid worden genomen) en ook de pretzel knot is een erg leuke inversie die goed op deze baan past. Ook die laatste inline twist die lekker traag wordt genomen is heerlijk! Ik was dus meteen fan, maar de rest van de groep kon mijn wow-gevoel niet delen. Het is maar wat je zelf verkiest natuurlijk en als iedereen exact hetzelfde zou vinden over alles zou de wereld een pak grijzer en minder interessant zijn.

Met Banshee en Mystic Timbers heeft het park dus twee echte toppers neergezet waarvoor je absoluut naar Kings Island moet komen. Dat ontbrak toch een beetje vergelijken bij mijn bezoek in 2013. Ondertussen is daar met Orion ook een gigantische B&M hyper coaster aan toegevoegd maar daarvoor zal ik nog eens richting Ohio moeten trekken. Mijn Kings Island bingo was compleet en mijn coaster counter op 599 gezet, tijd om me terug bij de groep te voegen.

Nu ik alle andere resterende achtbanen al reeds gedaan in 2013 en van sommigen was het me duidelijk dat ik ze nu niet opnieuw hoefde te doen. Invertigo bijvoorbeeld, een exemplaar van het gelijknamig boomerang model van Vekoma. Hier hang je onder de baan maar in tegenstelling tot een giant inverted boomerang is deze versie een pak kleiner, gaat de lift niet 90° omhoog en kan je rug aan rug zitten. Het is op zich wel een leuk ding maar net zoals elke boomerang is de herhalingswaarde enorm laag, het park heeft leukere achtbanen te bieden.

Om dezelfde reden sloeg ik de andere kiddy coasters & de mijntrein Adventure Express ook gewoon over. Ook voor Vortex bedankte ik en bleef ik liever aan de uitgang op de anderen wachten. Deze Arrow looping coaster is tegenwoordig gesloopt en kenmerkte zich met enkele pijnlijke knikken en enkele vaag ontworpen stukken zoals een midbrake run die gewoon te klein was. Het enigste echte pluspunt aan Vortex is dat hij ontzettend fotogeniek was. Rest in vrede.

Waarom ik Firehawk oversloeg snap ik nu in retroaspect niet echt en heb er eigenlijk wel spijt van want ook deze baan werd recent door Kings Island op de schroothoop gegooid om plaats te maken voor Orion, die gigantische B&M hyper coaster waar ik het al eerder over had. Of dat de juiste beslissing is heb ik eerder mijn twijfels over. Firehawk was in 2013 mijn eerste ervaring met een flying coaster van Vekoma en die beviel me toen wel. Indertijd vond ik het de beste coaster van Vekoma die ik ooit gedaan had.

Al blijf ik wel de B&M versie boven de oude Flying Dutchman types van Vekoma verkiezen, net iets comfortabeler want op je rug met je hoofd naar beneden liggen wachten in de remmen is eerder onaangenaam. Ook de plof in je harnas als je bovenaan na de lift in hangende positie wordt gebracht is een klein schrikmomentje. Vekoma staat intussen een pak verder en heeft het type flying coaster quasi geperfectioneerd met FLY in Phantasialand. Eerder op deze trip beviel Carowinds Flying Dutchman me niet echt zo, die was vrij ruw, waardoor ik waarschijnlijk het zekere voor het onzeker besloot te nemen.

Wat ik ondermeer wel opnieuw deed was Flight of Fear, een indoor LIM coaster van Premier. Exact hetzelfde model en thema als de gelijknamige versie van zusterpark Kings Dominion die beiden trouwens in hetzelfde jaar openden. Een pittige maar best leuke achtbaan. Ook best leuk zijn de twee Racer woodies. Typisch oude racende houten achtbanen, in een wit kleurtje (een kleurtje die je niet ziet bij de Europese woodies). Dikke fun met enkele leuke zachte airtime heuvels.

Nog een kloon die je kan terugvinden in zusterpark Kings Dominion evenals in Canada’s Wonderland is de Backlot Stunt Coaster. Een kleine multi-launch coaster van alweer Premier. Bij opening werden ze gethematiseerd en vernoemd naar de film ‘The Italian job‘ wat dus de kleine autootjes als treintjes verklaart. Ondertussen is de IP van die film weggehaald maar het blijft de meest gethematiseerde achtbaan van het park. Desondanks is het niet meer dan een leuke opvuller.

Wat wel de moeite is en een reden om Kings Island aan te doen, is Beast. Het is misschien niet de topper die je naar het park trekt zoals Mystic Timbers of Banshee, maar wie wil nou niet de langste houten achtbaan ter wereld gedaan hebben?! Beast is vrij uniek in zijn lay-out. Criticasters zullen zeggen dat de baan vrijwel niks doet en gewoon door de bossen raast. Dat klopt, echte elementen heeft de baan niet. Je raast inderdaad door de bossen buiten het park. Maar dat is stiekem wel vrij leuk. En het word nog leuker als je dit in de donker kan doen, razen door donkere bossen voegt wel een extra dimensie toe. Zorg er wel voor dat je niet op de wielen zit want anders kan je een eerder oncomfortabele rit tegemoet gaan.

Dan is er nog een B&M hyper coaster, en ik bedoel niet de nieuwe Orion die er nog niet stond toen ik voor het laatst was. Kings Island had namelijk al Diamondback staan, weliswaar met een hoogte van 70,1 meter iets kleiner dan hun nieuwste aanwinst. Deze rode hyper coaster is een vrij leuk exemplaar. De lekker comfortable clamshell beugels van B&M, soepel, leuke floater airtime en een splash element op het einde.

In tegenstelling tot bij Shambhala (Port Aventura) is deze splash niet kunstmatig maar wordt ze veroorzaakt door vinnen die achteraan de trein steken en zo de splash creëeren. Als berijder heb je er dus eigenlijk niets aan maar het geeft wel een mooi beeld voor de omstaander. Diamondback is een erg leuk baantje maar behoort net niet bij de beste in zijn soort. Waarschijnlijk daarom dat het park grootster wou uitpakken met Orion maar twee B&M hyper coasters in één park blijft een opmerkelijke keuze.

De laatste coaster van het park die we moeten bespreken is Bat, een suspended coaster van Arrow. Een enorm leuk type coaster waarbij de bakjes kunnen zwieren, een type coaster dat tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. Een type coaster dat zijn oorsprong vind in dit park! Want de allereerste coaster van dit type opende in Kings Island in 1981. De gelijknamige Bat draaide echter maar 2 jaar voor het in 1985 gesloopt werd. Als eerste van zijn soort waren er nog teveel technische problemen mee.

In 1993 kwam er alsnog een versie van dit type coaster in Kings Island. Die werd toen onder Paramount bewind genoemd naar de filmklassieker Top Gun en toen later Paramount verdween werd de baan Flight Deck genoemd. In 2014 werd de baan in een nieuw kleurtje gestoken en werd het Bat genoemd, ongetwijfeld als verwijzing naar de allereerste Bat die in de jaren ’80 in het park te vinden was.

Arrow heeft amper 10 stuks van dit type achtbaan gebouwd en daarvan zijn er nog maar 5 in operatie. Bat is ongetwijfeld één van de betere die je vandaag de dag nog kan doen en een pak beter & wilder dan zijn broer in Cedar Point (Iron Dragon).

Kings Island legt net zoals bijna alle andere parken hier de focus op achtbanen, en het heeft daarin een knap aanbod opgebouwd. Maar er zijn ook andere zaken te vinden, thrill rides bijvoorbeeld. Voor de durvers is er een windseeker, droptoren of giant frisbee. Bij warm weer kan je verkoeling zoeken op de soaked rapid river White Water Canyon of de log flume Race for your life Charlie Brown die eveneens vrij nat is en in het kindergebied te vinden is.

Er is ook een spillwater genaamd Congo Falls waarvan ik je de natheidsgraad niet kan vertellen aangezien die me bij vorig bezoek volledig aan mij ontgaan is. Hij ligt in de hoek bij Invertigo en zal vermoedelijk naar Amerikaanse gewoonten ook wel soaked zijn. Ook een aanrader is de lift in de vrij armtierige nagemaakte Eiffeltoren aan te doen. Van bovenaf heb je een uitstekend zicht over heel het park.

Kings Island heeft daarnaast ook nog een waterpark wat ik bij beide bezoeken niet heb aangedaan. Bij mijn beide bezoeken volstond één dag aan het park maar je kan er je perfect twee dagen in bezig houden als je dat wilt. Het park is vrij gezellig en heeft dat typische Cedar Fair sfeertje maar er zijn nog voldoende zaken uit het Paramount tijdperk te herkennen. Bovendien kan je na je bezoek verder doorrijden naar dat andere grote Cedar Fair park in Ohio…

Meer foto’s van Kings Island kan je terugvinden in onze fotogalerij van het park.